Medische botulinetoxine behandelingen

Wat is medische botulinetoxine?

Het is een natuurlijk voorkomend eiwit van een bacterie. Het blokkeert de prikkeloverdracht van zenuw naar spier, zodat deze tijdelijk minder krachtig wordt. Hierdoor voorkom je dat een rimpel dieper zal worden. Wij gebruiken het merk Azzalure. Naast het minder diep maken van rimpels heeft het ook een aantal medische toepassingen.

Overmatige transpiratie

• € 395,-

Tandenknarsen / bruxisme

• € 240,-

Hoofdpijn

• € 240,-

medische botulinetoxine

Tandenknarsen / bruxisme

Deze behandeling is ter bevordering van het ontspannen van de kaakspier om nachtelijk tandenknarsen te verminderen. Tandenknarsen geeft vaak pijnklachten bij kaak, kaakspieren en hoofdpijn. En het kan je gebit beschadigen. Een oplossing van tandartsen is meestal een bitje. Met botulinetoxine ben je in 1 keer van de verhoogde spierspanning af en is het bitje niet meer nodig. Dat slaapt een stuk prettiger vinden onze patiënten!

Spierspanningshoofdpijn en migraine

Veel voorkomende oorzaken van hoofdpijn zijn spierspanning en migraine.

Spierspanningshoofdpijn

Tegenwoordig werken de meeste mensen met enige regelmaat achter een computer, Ipad of telefoon. De spieren rond de ogen worden hierdoor vrij sterk belast. Dit kan hoofdpijnklachten geven. Indien nodig kan je hiervoor pijnmedicatie nemen, maar ook met botulinetoxine kunnen we de spieren net genoeg ontspannen zodat de druk er af gaat. Indien de spierspanning wordt veroorzaakt door sterke frons, kraai en/of voorhoofdspieren, kan een behandeling met botulinetoxine de hoofdpijnfrequentie aanzienlijk verminderen.

Migraine

Hetzelfde geldt voor migraine. Door in de regio van de migraine kleine hoeveelheden botulinetoxine te injecteren, zien we regelmatig dat de migraine frequentie aanzienlijk afneemt. Het werkt in ca 80% van de gevallen.

Overmatige transpiratie (Hyperhidrosis)

Alleen nog maar donkere shirts dragen omdat het overmatig transpireren anders zo zichtbaar is? Overmatig transpireren, ook wel hyperhidrose genoemd, komt voor bij ca 3% van de bevolking en dan met name onder de oksels, aan de voeten, in de handpalmen en op het voorhoofd. Veel mensen schamen zich hiervoor en kunnen er zelfs hinder van ondervinden in het dagelijks leven.

Met medische botulinetoxine is dit gelukkig erg goed te behandelen. Eerst wordt het te behandelen gebied verdoofd met EMLA crème. Vervolgens wordt met het kleinste naaldje en kleine hoeveelheid botulinetoxine ingebracht. Dit middel blokkeert namelijk de zenuwen van de zweetklieren. Hierdoor produceren de zweetklieren nauwelijks tot geen zweet meer. Na 4 tot 6 maanden is het effect weg en herstellen de zenuwen waardoor de zweetklieren weer zweet gaan produceren. Je kunt de behandeling dan herhalen.

Sluiten